Voice over IP (VoIP)
Voice over IP wordt ook vaak bellen via internet genoemd, maar wat is het nu precies?
Tot een aantal jaren geleden ging een telefoongesprek via een koperdraadje van het ene telefoontoestel naar het andere.
Met VoIP wordt het gesprek omgezet naar een digitaal signaal dat vervolgens via internet naar een ander toestel wordt gebracht en daar weer omgezet naar spraak.
Behalve behoorlijke besparingen in kosten voor abonnement en gesprekskosten, brengt deze techniek veel voordelen mee. Doordat alles digitaal afgewikkeld wordt, is het mogelijk om veel extra toepassingen aan de telefonie toe te voegen.
Dit kan al zo simpel zijn als fax- of voicemail berichten die u in uw email ontvangt en vervolgens kunt lezen, beluisteren en eventueel opslaan. Maar wat te denken van een verpleegkundige in de wijk die in plaats van alles te noteren simpelweg een telefoonnummer belt en daar haar verslag inspreekt. Dit kan dan via spraak-naar-tekst software omgezet worden naar tekst en aan een dossier worden toegevoegd. Op dezelfde manier kunnen natuurlijk ook medische benodigdheden besteld worden.
Doordat de bestelling al tekst geworden is, kan er automatisch een order gegenereerd worden waarmee de benodigdheden klaargezet kunnen worden. Denk eens aan de besparingen en het voorkomen van fouten die hiermee mogelijk zijn.
VoIP zou ook ingezet kunnen worden om de telefonie van bijvoorbeeldsamenwerkingsverbanden van tandarts- of huisartspraktijken te ondersteunen. Op basis van een kengetal kan er vanuit 1 gezamenlijk nummer automatisch naar een huisarts of tandarts in het betreffende gebied doorgeschakeld worden.
Middels uw computer kan eenvoudig het schema van spoeddiensten en vakanties beheerd worden.
Voor ambulante mensen in de zorg is het inmiddels ook mogelijk om het mobiele nummer te integreren met uw vaste telefonie. Op deze manier is het mogelijk om onderweg toch met uw vaste nummer uit te kunnen bellen (daardoor blijft uw mobiele nummer privé). Ook de eventuele gesprekskosten worden dan netjes aan het vaste nummer berekend.
Over kosten gesproken, deze zijn per medewerker of werkplek inzichtelijk.
Kortom door VoIP als een stuk maatwerk te bekijken zijn er prachtige oplossingen mogelijk, die het leven weer een stuk veraangenamen en de werkomgeving optimaliseren.